Wraz z premierą Legacies of Middle-earth do gry powróciła frakcja Variags of Khand – szybcy, agresywni wojownicy ze wschodu, słynący z potężnych szarż rydwanów. W tej edycji zyskali kilka ważnych zmian, które czynią ich bohaterów – a zwłaszcza Khandish Kinga na rydwanie – jeszcze groźniejszymi.

Variags of Khand – Khandish Fury – siła w odpowiednim momencie
Raz na grę wszyscy wojownicy w odległości 3″ od bohatera z Khand otrzymują +1 do Fight w fazie walki. To potężny, jednorazowy bonus, który może całkowicie odwrócić losy bitwy – szczególnie przy przełamaniu shieldwall’a lub ataku na kluczowego bohatera przeciwnika. Khand nie jest znany z wysokiego Fight Value, więc tutaj potrafi się przydać – szczególnie na królu. Niestety są też armie, przeciwko którym ten bonus nam praktycznie nie pomoże.
Khandish King na rydwanie – maszyna do mielenia piechoty
Król na rydwanie w tej edycji to prawdziwy czołg ofensywny:
- Ataki: 3 bazowe +1 za rydwan +1 za szarżę = aż 5 ataków na wejściu w zwarcie. Idealne do czyszczenia szeregowców.
- Fight Value: F5, ale z dostępem do Heroic Strike – pozwala podnieść Fight, jednak w starciu z elitarnymi bohaterami może nadal przegrać, jeśli Strike się nie uda lub zabraknie Priorytetu. Khandish Fury może tu pomóc, ale to tylko w przypadku Variags of Khand, których raczej często na stołach widzieć nie będziemy.
- Rozmiar podstawki: Duża baza rydwanu utrudnia manewrowanie w ciasnym terenie – wymaga dobrego planowania ruchu i kontroli linii.
Atut szarży rydwanem
- Impact Hits: Na szarży rydwan zadaje po 2 trafienia o Sile 4 każdemu wrogiemu modelowi, przez który przejedzie.
- Jeśli wszystkie modele zginą od tych uderzeń, rydwan może kontynuować ruch, miażdżąc kolejne cele.
- Odporność: Rydwan automatycznie zdaje wszystkie testy Odwagi, gdy armia jest złamana – ogromna zaleta, szczególnie dla bohaterów w późnych turach gry.
- Nie można go powalić, wyrzucić w powietrze ani odepchnąć – to olbrzymia zmiana względem poprzedniej edycji, kiedy łatwo było stracić rydwan, jeśli czar lub specjalny cios zadziałał na jeźdźca (np. „Bash” krasnoluda z młotem). Teraz rydwan traktowany jest jako jeden model, więc te zagrożenia odpadają.
- Bezpieczny bohater: Gdy rydwan zostanie zniszczony, bohater walczy dalej pieszo, z pełnym poziomem życia – to kolejna ogromna zaleta, bo w starych zasadach utrata rydwanu często oznaczała utratę bohatera.
Rydwany w ogóle
- Wytrzymałość: Obroną do D7 i 3 ranami, bardzo odporne na ostrzał.
- Rola: Szokowe jednostki do rozbijania linii i szybkiego eliminowania piechoty o słabszej obronie.
- Cena: Droższe niż w poprzedniej edycji, ale też znacznie pewniejsze i mniej podatne na utratę przez przypadkowe efekty.
Khandish King w Grand Army of the South
KK może być wzięty zarówno w Variags of Khand jak i GAotS.
- Plusy: Wyjątkowy styl gry, mocny efekt psychologiczny na przeciwniku, świetny w czyszczeniu bloków piechoty, wszystko co wspomnianie wyżej
- Minusy: GAotS ma już bogaty wybór mobilnych i ofensywnych bohaterów, więc Król nie zawsze będzie optymalnym wyborem. Nadal jednak jest ciekawą opcją dla niektórych konfiguracji.
Podsumowanie
Szybki, odporny, śmiercionośny dla piechoty, z unikalnymi zasadami, które czynią go bardziej niebezpiecznym dla przeciwnika niż kiedykolwiek, a jednocześnie dając mu bardzo wcześniej potrzebne możliwości przetrwania do late-game. Nie jest jednak wszechstronnym zabójcą bohaterów – Fight 5 to jego ograniczenie. W rękach doświadczonego gracza, który potrafi go ustawić w odpowiednim miejscu i czasie, potrafi jednak zniszczyć skrzydło armii przeciwnika w jednej turze.
Niestety, ograniczony army building w tej grze sprawił że pojawia się tylko w dwóch army listach – jednej która raczej nie zaszczyci zbyt często na naszych stołach, a drugiej, gdzie tak naprawdę, nie jest aż tak potrzebny.
